Betamax, Betacord (Sony)

 

Home

Formaty video kasetowe:

Video 2000

VCR LP

CVC

V-Cord

Quasar VX

Akai VK

Omnivision EIAJ-2 Cartridge

PXL-2000

 

Digital Audio Video:

Video 8 Multi PCM DAV

 

Formaty dysków video:

CED Video Disc

VHD Video Disc

 

Formaty kasetowe audio:

Elcaset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linki

Kontakt

Księga Gości

Ankieta

 

Znajdujące się w mojej kolekcji magnetowidy formatu BETA (BETAMAX-oznaczenie SONY, BETACORD-oznaczenie SANYO) oferują znacznie lepszy obraz oraz dźwięk od standardu VHS. Walory systemu Beta opisane poniżej.  System opracowany został przez firmę SONY i wprowadzony na rynek w 1975 roku.

Obraz na taśmie video zapisywany jest przez wirujące głowice na ukos (tzw. helikalny system zapisu) od jednej krawędzi do drugiej, gdzie kąt nachylenia oraz wielkość bębna wizyjnego decydują o długości ścieżki a zatem i jakości zapisu. Tabela przedstawia porównanie tych dwóch systemów.

 

format video

BETA (SUPERBETA)

VHS (VHS-HQ)

rozdzielczość pozioma (linie)

270 (290)

230 (240)

średnica bębna (mm)

74,5

62

kat nachylenia głowic

±7º

±6º

długość ścieżki wizyjnej w (m/s)

5,83

4,85

szerokość ścieżki wizyjnej (μm)

33

49

prędkość przesuwu taśmy (cm/s)

1,87

2,34

zużycie taśmy na 1 godzinę nagrania (m²)

0,86

1,07

dynamika obrazu

43dB

40dB

szerokość ścieżki audio (μm)

1,00

1,05

szerokość taśmy (mm)

12.5

12.5

wymiary kasety

156x96x25

188x104x25

dynamika i pasmo dźwięku

50-8000Hz 40dB

70-8000Hz 40dB

max długość nagrań (min)

215

300

                                

A co to oznacza przy zwykłym użytkowaniu - fantastyczne kolory zwłaszcza kolor skóry ludzkiej, kolor niebieski i zieleń, piękne odcienie żółtego, bardzo szeroka paleta barw i niesamowicie głęboka czerń. Brak zniekształceń i wyjątkowa stabilność oraz płynność ruchu, w każdym razie nie przypomina obrazu z popularnej "kasety". Dodając do tego rozdzielczość prawie 300 linii otrzymujemy obraz dużo lepszy nie tylko od VHS ale od całkiem udanego formatu Video 8mm i jakością zbliżony do profesjonalnego formatu U-Matic. 

Dźwięk - parametry fonii liniowej mono podobne do tych z VHS, lecz dźwięk w BECIE pomimo mniejszego przesuwu taśmy jest naprawdę dużo lepszy; mniejsze szumy, eksponowane pasmo średnie, bardzo przejrzyste tony wysokie, ciepły, przyjemny w odbiorze.

Wyjątkową trwałość taśmy uzyskano poprzez wyeliminowanie kręcącego się bębna - w magnetowidach systemu BETA wiruje tylko cieniutka płytka z głowicami - bęben jest nieruchomy. Taśma wywlekana jest tylko jednym zabierakiem; chroni ją przed zagięciami podczas oplatania bębna. Sposób oplatania taśmy jest podobny do tego z formatu U-Matic, bęben znajduje się w wewnętrznym obrysie litery U. Opasanie lewoskrętne dla Betacorda i prawoskrętne dla Betamaxa.       W magnetowidach Betamax taśma nie powraca do kasety w czasie przewijania co umożliwia błyskawiczne odtwarzanie i zapis.

Serce Betamaxa

                       

 

Serce Betacorda

                        

 

Ciekawostka - BETA umożliwia prawidłowe nagrywanie programów z VHS i DVD kodowanych w systemie Macrovision.

W niektórych modelach format BETA umożliwił oczywiście zapis dźwięku HiFi. W przeciwieństwie do VHS-HiFi, gdzie wysokiej klasy fonia zapisywana jest w głębszej warstwie taśmy (tzw. wybieranie głębokościowe) przez dodatkowe 2 głowice, dźwięk HiFi BETY zapisywany jest razem z obrazem na znacznie wyższej częstotliwości co dodatkowo daje reprodukcję dźwięku z absolutnie studyjną jakością. Użytkownicy VHS-HiFi z pewnością wiedzą też o częstych chwilowych zanikach foni przy nawet lekko zgiętej taśmie. BETA nie zna tego problemu.

Pod koniec lat 80-tych wprowadzono na rynek ulepszony format VHS a właściwie całkiem nowy system S-VHS. Trudno jest tu porównywać 400 liniowy SuperVHS z opisanym tu formatem po względem rozdzielczości, natomiast wrażenia ogólne przemawiają za Betamaxem, obraz jest bardziej stabilny i kolorowy, zakłócenia jednolitych barw praktycznie niezauważalne. Używam nadal tych dwóch formatów i preferuję Betę właśnie za niesamowite kolory a Super VHS wypada przy niej dosłownie dość "blado", nie wspominając o cyfrowych nowinkach typu DVD, które mówiąc delikatnie przekłamują nieco wierność odtwarzanych barw.

W odpowiedzi na Super VHS, SONY wypuściła na rynek 500-liniową ED-BETĘ, niestety tylko w Japonii i USA. Profesjonalna wersja tzw. BETACAM a później  BETACAM SP były najbardziej rozpowszechnionymi systemami studyjnymi w latach 90-tych, zastępowane obecnie przez kolejne wersje studyjne w tym High Definition:  BETACAM SX oraz DIGITAL BETACAM i MPEG IMX.

Innymi słowy BETA IS BETTER.  Zapraszam na inne strony, polecam Palsite na której jest też mój skromny udział - Sanyo VTC 6000 opis oraz fotografie mojego autorstwa.

  Strona o formatach: Beta, Video 2000, U-matic, Betacam,  Betacam SP.

(Best viewed with Internet Explorer 6.0 or later. Resolution: 1024x768 True Colour or better.) 

MarekGoreckiBetamax (C)2003.
Last updated:  28.02.2013
(Klodzko)