Quasar VX, "The Big Time Machine" (Matsushita)

 

Home

Formaty video kasetowe:

Betamax

Video 2000

VCR LP

CVC

Cartrivision

V-Cord

Akai VK

Omnivision EIAJ-2 Cartridge

PXL-2000

 

Digital Audio Video:

Video 8 Multi PCM DAV

 

Formaty dysków video:

CED Video Disc

VHD Video Disc

TeD Video Disc

 

Formaty kasetowe audio:

Elcaset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Linki

Kontakt

O mnie

 

Kolejnym formatem jest VX , który był produkowany przez renomowaną firmę Quasar . Ten wyjątkowy format został opracowany przez Matsushita Electric w roku 1976. Warto zaznaczyć, że model Quasar VT-1000 był jedynym urządzeniem działającym w tym formacie. Produkcja tego fascynującego rozwiązania trwała w latach 1976-1978.

Niesamowicie intrygujący pod względem konstrukcji mechanizm, którym jest bęben wizyjny, stanowi prawdziwe arcydzieło. Ten niezwykły bęben posiada tylko jedną głowicę , co oznacza, że w celu pełnego zarejestrowania treści obrazu, taśma owija go niemalże w pełne 360 stopni , przy zastosowaniu tzw. formatu Alfa. Co więcej, obrót bębna odbywa się dwukrotnie szybciej niż w przypadku bębnów dwugłowicowych. Bęben wizyjny oraz pozostałe głowice są umieszczone wewnątrz kasetki (jak widać na poniższych zdjęciach, szare koło kasety VX od spodu to miejsce na bęben). W trakcie pracy, zaawansowany system zabieraków wewnątrz kasety precyzyjnie prowadzi taśmę, nawlekając ją na rolki prowadzące. Całość układu jest niezwykle skomplikowana i fascynująca.

Najbardziej intrygującym aspektem jest jednak sposób, w jaki bęben jest opasany taśmą. Proces ten odbywa się poprzez powolne przesuwanie suwakiem, który znajduje się na przednim panelu. Użytkownik urządzenia wykonuje ruch suwakiem, który z kolei porusza szarym kołem ochronnym wewnątrz kasety. Dzięki temu koło odchodzi od kontaktu z taśmą, która jest już ułożona w pętlę 360 stopni. Wysunięcie kasety jest równoznaczne z przesunięciem suwaka w przeciwnym kierunku. Po zakończeniu tej operacji, szare koło ochronne powraca do swojego pierwotnego położenia, zabezpieczając taśmę. Dodatkowo, urządzenie posiada wewnętrzną małą suszarkę, która służy do zmniejszania wilgotności przy głowicach. Suszarkę można aktywować manualnie, naciskając odpowiedni przycisk.

   

Taśmy w formacie półcalowym, kaseta o sporych rozmiarach porównywalnych do dwóch i pół kaset VHS, szpulki umieszczone wewnątrz kasety były ułożone współosiowo. W jednej części kasety znajdowały się otwory, które służyły do umieszczenia bębna wizyjnego oraz innych ważnych głowic. Efekt wizualny, jaki można było uzyskać za pomocą tego amatorskiego urządzenia z lat 70., przewyższał wszelkie oczekiwania. Przekraczał on bowiem 250 linii, a przy prędkości przesuwu taśmy wynoszącej 5 cm/s, dźwięk prezentował się na tyle wysokiej jakości, że można było uznać go za HiFi. Dostępne były trzy warianty czasu nagrania: 60, 90 oraz 120 minut. Należy jednak wspomnieć, że model VT-1000, choć niesamowicie funkcjonalny, był jednocześnie ogromny i niezwykle ciężki.

 

Bez wątpienia, mamy do czynienia z niezwykle wyjątkowym urządzeniem, ekskluzywnym kolekcjonerskim przedmiotem. Tę właśnie maszynę Faye Dunaway obsługiwała w filmie z 1978 roku pt. "The Eyes of Laura Mars"

       

Opisany model: Quasar VT-1000

Foto: www.labguysworld.com

 

(Best viewed with Internet Explorer 6.0 or later. Resolution: 1024x768 True Colour or better.) 

Marek Górecki's superbetamax.pl on the website since October 2003
Last updated: 
 02.01.2024 (Kłodzko)